Čáry života (Recenzia)

Vydavateľstvo: CooBoo 2017
Séria: Carve the Mark
Diel: 1/2
Počet strán: 424
Žáner:  YA, sci-fi, fantazy

Zapomeň na svou čest. Musíš jen přežít! Nová knižní série od autorky Divergence.

Ve světě, kde vládne násilí a právo silnějšího, v galaxii, v které mnozí trpí, má každý člověk zvláštní dar. Většina dokáže ze svého daru vytěžit to nejlepší, ale Akos a Cyra jsou kvůli němu zneužíváni. Cyra je sestrou tyrana, jenž vládne celému válečnickému národu, a má dar bolesti, kterou její bratr zneužívá k tyranizování svých nepřátel. Cyra však chce být něčím víc než nástrojem v bratrových rukách.

Akos pochází z mírumilovného národa a je nadevše oddaný rodině. Když ho společně s bratrem zatknou vojáci vyslaní Cyrinou rodinou, snaží se jen o jediné – zachránit bratra na úkor vlastního bezpečí. Akos a Cyra stojí před rozhodnutím – pomoci si navzájem a možná přežít, nebo přinést jeden druhému neodvratnou zkázu?

***

Ako by sa dal jedným slovom vystihnúť vzťah: JA a táto KNIHA? Z L O Ž I T Ý ! ! ! Na začiatku boli možno dosť veľké očakávania a chuť sa do knihy okamžite pustiť, ale pokým sa mi dostala do rúk moje nadšenie trochu opadlo. Ohlasy boli predsa len rozporuplné a ja som mala skrátka chuť na úplne iný žáner. Nič náročné a skôr len niečo ľahké  a oddychové, pretože február a marec sú pre mňa najhektickejšie mesiace v roku, kedy mám hlavu zapratanú pracovnými povinnosťami a na čítanie sa neviem 100 %-tne sústrediť. A vzhľadom na to, ako je písaná táto kniha a o čom je, by bolo vhodné venovať sa jej s úplnou možnou pozornosťou.

Autorka vytvorila originálny svet, alebo skôr celý vesmír, v ktorom je veľa národov. Každý národ verí v niečo iné. Niektorí v Osud, iní v Prúdy, ďalší sa nechajú riadiť Orákulom. Ľudia majú zvláštne schopnosti, ktoré dokážu pomôcť ale aj ničiť. Panujú tu nepokoje a ako to už na svete chodí, vždy sa nájdu jedinci, ktorý chcú ovládať druhých a všetko naokolo.  Jeden z takýchto despotov je Ryzek, vládca Šotetov. Na udržanie moci zneužíva svoju sestru Cyru, ktorej dotyk je taký bolestivý, že dokáže až zabiť. Sama má taktiež veľké bolesti, ktoré jej bránia viesť aspoň trochu normálny život. Ryzek dá príkaz uniesť Akosa a spraví si z neho služobníka. Akosovou schopnosťou je tlmiť schopnosti iných, preto je spásou pre Cyru, ktorá vďaka nemu prestáva cítiť svoju bolesť.

Zhrnula by som to tak, že prvých 80 strán bolo fajn. Snažila som sa spoznávať  prostredie a postavy. V texte bolo mnoho nových pojmov a častokrát som nemala ani len tušenia, čo si mám pod nimi vlastne predstaviť. Miestami som sa strácala a nič mi nedávalo zmysel. Pýtala som sa stále PREČO? AKO? KTO? a jednoducho sa mi celá myšlienka zdala síce dobrá, ale nedotiahnutá. Vedela by som to prepáčiť, keby dej neskĺzol na ďalších 150-tich stránkach do takej strašnej nudy, že som ich čítala asi 2 týždne. Naozaj, nemohla som pri knihe vydržať denne viac ako 20 strán. Uspávala ma a nebyť toho, že som si tak obľúbila hlavné postavy Cyru a Akosa, jej čítanie by som možno aj vzdala. Ale naozaj musím uznať, že veľkou prednosťou tejto knihy sú postavy. Ich vykreslenie a charaktery mi boli veľmi sympatické. Ako Cyra vysvetľovala, ľudia nie sú len čierni a bieli. Majú v sebe aj dobro aj zlo, je len na nich pre čo a kedy sa rozhodnú. A tieto postavy, či už hlavné alebo aj tie vedľajšie, sa vždy rozhodovali správne, vzhľadom na danú situáciu. Medzi Cyrou a Akosom sa vyvíjal veľmi pekný vzťah. Žiadne klišé s trojuholníkmi alebo mnohouholníkmi. Boli tu len oni dvaja a aj cez mnohé prekážky si dokázali udržať svoju tvár a svoje presvedčenia.

Keď som sa konečne po veeeľmi dlhom čase prebojovala za druhú polovicu knihy, musím priznať, že tu si ma kniha naozaj dokázala získať. Dej s každou stránkou viac a viac gradoval, vzťahy boli prepletenejšie a začali tu už aj palácové intrigy. Mnohé veci ma dokázali prekvapiť a netušila som, čo bude na ďalšej stránke. Kniha ma držala v napätí v podstate až do poslednej stránky a tak, ako som ju na začiatku chcela odložiť, tak by som si hneď teraz vzala jej pokračovanie.

Odporúčam knihu absolútne nezrovnávať s autorkinou predchádzajúcou sériou. Tu sa totiž pohla k oveľa hutnejšiemu štýlu písania. Obsiahlejšiemu a zložitejšiemu. Ponechala si akurát len, ako sa mne zdá, obľúbenú tému, ktorou sú politické problémy a snahu jedného národa ovládať iných. Takéto politické hrátky boli dosť nudné aj v Experimente a ani tu ich nedokázala podať znesiteľnejšie. Preto niektoré pasáže boli nezaujímavé a najradšej by som ich popreskakovala.

Celkovo to bolo také pol na pol. Prvú, väčšiu polovicu, by som zriedila na maximálne sto strán a druhú by som ponechala do posledného písmena lebo bola naozaj perfektná a zaslúžila by si plných 5 hviezdičiek. Kvôli slabšiemu rozbehu dávam knihe "len" priemerné hodnotenie. Verím, že v ďalšom dieli nájdem už iba dynamiku a postavy sa naopak vôbec nezmenia, lebo tie si ideálnejšie ani neviem predstaviť. Či už je reč o tých dobrých alebo záporných.