Světlo a stíny (Recenzia)

Vydavateľstvo: Fragment 2017
Séria: The Grisha
Počet strán: 312
Žáner:  fantasy, YA
Moje hodnotenie obálky: 2/5

Ravka, kdysi mocná a hrdá země, se otřásá v základech. Pás neprostupné temnoty obývaný krvežíznivými nestvůrami, ji rozdělil na dvě části. Její budoucnost leží v rukou nic netušící dívky…
Alina nikdy v ničem nevynikala. O to víc je překvapena silou, která se projeví v okamžiku, kdy je se svým regimentem napadena a jejímu nejlepšímu příteli hrozí smrt. Jejích výjimečných schopností si všimnou na nejvyšších místech a dívka je dopravena na královský dvůr, kde se má naučit ovládat své dosud nezkrocené schopnosti. Má se stát grišou – členkou privilegované vrstvy mágů a kouzelníků. Jenže nic v tomto světě plném přetvářky není tak, jak se jí snaží namluvit. Alina proniká do tajemného společenství grišů a poznává blíž i jejich nejvyššího mága, okouzlujícího Temnyje. Postupně přichází na to, že vše, co se kolem ní děje, má jediný cíl. Zneužít její jedinečnou moc proti celé zemi i proti ní samotné. Pokud se nechce stát loutkou v rukou zla, musí uprchnout. Jediná možná cesta však vede tam, kam se jiní neodvažují. K pásu neprostupné temnoty…

***

Ravka bola úžasná krajina, ktorú však sužujú vojny a Vrása stínů - nepodarený experiment plný príšer, ktorý rozdelil Ravku na dve časti. Poriadok sa pokúšajú nastoliť dve kráľovské armády. Prvú armádu tvorí vojsko a druhú grišovia - tak trochu vedci a tak trochu čarodejníci. Najdôležitejší a najmocnejší griša Temnyj stále verí, že sa mu podarí nájsť spôsob, ako Ravku zachrániť pred úplným koncom.

Alina a Mal sú siroty, najlepší priatelia, ktorí sa spolu vyučia a spolu pracujú pre regiment, ktorý ma za úlohu dostať sa do Západnej Ravky cez Vrásu stínů. Loď však napadnú volkry, príšery, ktoré obývajú Vrásu, pri čom Alina v sebe objaví silu, o ktorej pred tým netušila, silu, ktorá ju zavedie do sveta grišov, na kráľovský dvor, ktorá ju odlúči od Mala, ale ktorá môže znamenať nádej na záchranu celej krajiny.

Pri písaní recenzie som si uvedomila, aké ťažké je opísať túto knihu, aj napriek tomu, že to zasa tak komplikované nie je. Ale pri fantasy knihách to tak už býva, vzhľadom na to, že majú vymyslený nielen dej, ale aj celý svet a terminológiu. Počas čítania som však absolútne nemala problém sa zorientovať. Autorka zvolila skvelý spôsob, ako čitateľa zoznamuje s celým fungovaním krajiny a všetko dostatočne vysvetlila. Určite by sa našli veci, ktorým sa mohla venovať aj viac, napríklad samotným grišom, ale myslím, že ako úvodný diel série to bolo výborné.

U mňa má táto kniha veľké plus za originalitu. Inšpiráciu Ruskom zase tak často v súčasnej YA literatúre nenájdeme, napriek úžasným možnostiam, ktoré ruská história a kultúra ponúkajú. Autorka skvelo vytvorila nový magický svet, ktorý, dúfam, ďalej rozvinie v ďalších dieloch. Príbeh, ktorý do tohto sveta zasadila, zasa až tak originálny nie je, ale dokázal ma vtiahnuť natoľko, že som rôzne nedostatky ochotne prehliadla a sústredila sa iba na dej.

Shadow and Bone (The Grisha, #1)Autorka má výborný štýl písania, ktorý sa mi síce nečítal nejak extrémne rýchlo, ale o to viac som si celý príbeh užila. Napriek tomu, že najmä v prvej polici sa toho zasa tak veľa nestalo a napriek tomu, že Alina mi zasa tak sympatická nebola, som sa naozaj zakaždým, keď som knihu odložila, tešila, kedy sa budem môcť znova začítať. Takže za mňa veľmi dobrá práca, teším sa, čo prinesie druhý diel a dúfam, že bude ešte lepší než tento prvý.

Na záver musím knihe vytknúť dve veci, ktoré ale vôbec nesúvisia s dejom. Prvá vec je obálka. Naša obálka nie je príšerná, ale porovnávať s tou nádhernou pôvodnou obálkou ju fakt nemôžeme, takže je to veľká škoda. Myslím si, že tá pôvodná obálka by zaujala oveľa viac čitateľov, ktorých by si kniha rozhodne zaslúžila.  (Aj napriek tomu, že by sme knihy nemali súdiť podľa obalu, ale priznajme si, kto z nás ich podľa obalu aspoň trochu nesúdi?) Druhou vecou je anotácia. Vďaka recenziám som vedela, o čom asi kniha bude a tie mi stačili na to, aby som vedela, že si ju určite prečítať chcem. Po dočítaní knihy som si ešte raz prezrela obálku a prečítala si aj anotáciu, a zistila som, že je v nej zhrnutá približne polovica knihy a dosť podstatné veci. Som rada, že som si čítanie ani trochu neskazila tým, že by som dopredu vedela tak veľa a odporúčam vám, ak ste anotáciu ešte nečítali, aby ste sa jej aj naďalej vyhýbali a do knihy sa skrátka hneď pustili. Naozaj za to stojí a ja sa už neviem dočkať ako dvoch pokračovaní (ktoré, dúfam, vyjdú čo najskôr), tak aj druhej série, ktorá na Grišu voľne naväzuje - Six of Crows, ktorá je hodnotená dokonca ešte lepšie, než jej predchodkyňa.