Tisíc kousků tebe (Recenzia)

Originálny názov: A Thousand Pieces of You
Vydavateľstvo: CooBoo 2018
Séria: Firebird
Diel:  1/3
Počet strán: 277
Žáner:  YA, sci-fi

Rodiče Marguerity Cainové jsou fyzikové. Díky nim vyrostla v prostředí odvážných vědeckých teorií. Nejpozoruhodnější z nich je poslední vynález její matky – jmenuje se Ohnivák a umožňuje pohybovat se mezi alternativními dimenzemi. Její otec je zavražděn a všechny důkazy směřují k Paulovi – oblíbenému výzkumnému asistentovi jejích rodičů. Vypadá to, že spáchal dokonalý zločin: Dřív, než začne policejní vyšetřování, prchá do jiné dimenze. S Marguerite však nepočítal. Ta sice neví, jestli by dokázala někoho zabít, ale je rozhodnutá to zjistit. S pomocí Thea, dalšího asistenta, pátrá po Paulovi v různých dimenzích. V každém světě, do kterého se dostane, potkává jinou verzi Paula, který ji vždy přiměje pochybovat o její vlastní vině a o jejích citech. Je odsouzena opakovat stejnou chybu znovu a znovu? V každé verzi sebe sama – vévodkyně v carském Rusku, sirotek vymetající kluby ve futuristickém Londýně, uprchlík před celosvětovou povodní na záchranné stanici uprostřed oceánu – se zaplétá do milostné aféry, která je sice nebezpečná, ale nelze jí odolat.

***

Tisíc kousků tebe je kniha, pri ktorej nemáte čas nudiť sa. Vzhľadom na to, že nejde len o obyčajné cestovanie v čase, ale máme tu cestovanie medzi alternatívnymi dimenziami, každú chvíľu sa ocitáme v inom prostredí. Toho dôsledkom sú stále narastajúce problémy, zápletky, ale na druhej strane aj  humorné situácie. Cestovanie medzi dimenziami zabezpečuje prístroj – Ohnivák. Ten nám umožňuje cestovať do alternatívnych svetov, ale len takých, v ktorých sa daná osoba môže nachádzať. Čiže nejde tu o cestovanie do minulosti alebo budúcnosti. Sme stále v prítomnosti, ale takej, ktorá by nastala, keby niekto konal inak. Čiže je tu milión možných KEBY a milión iných prítomností.

Veľmi sa mi páči, ako autorka príbeh vymyslela. Cestovanie medzi dimenziami dáva zmysel, dej má svoju logiku a napriek tomu, že ide o pomerne ťažko spracovateľnú tému, autorka sa tejto úlohy zhostila na výbornú a naservírovala nám veľmi pekný a originálny príbeh. Predstavila nám príjemné a priateľské postavy, ktoré sa (aspoň väčšinou) správajú zodpovedne a tak, akoby to mohlo byť aj v skutočnom živote. Boli mi počas celej knihy veľmi sympatické. Držala som im palce, aby sa všetko dobre skončilo.

V knihe síce môžeme nájsť náznak milostného trojuholníka, ale naozaj len veľmi jemne načrtnutý, nezachádzalo to do žiadneho klišé a hlavná postava Marguerite bola takpovediac od začiatku rozhodnutá, kto si získal u nej väčšie sympatie. Paul alebo Theo? Určite veľa čitateľkám bude sympatickejší Theo, mňa si však získal Paul a to najmä jeho verzia v cárskom Rusku – kto čítal ten vie, kto nie, nech to rýchlo napraví J Ako je pán Darcy miláčikom v klasike, Paul je pre mňa miláčikom v YA sci-fi žánri.

Čo mi bolo na tejto knihe ešte veľmi sympatické, tak to boli vzťahy medzi postavami. Margueritiny rodičia sa milovali, taktiež milovali svoje deti a svojich študentov, ktorých vlastne prijali do rodiny. Neriešili sa tu žiadne rodinné problémy, tragické lásky ani závistlivé kamarátstva. Jednoducho normálna bežná rodina. Žiadne predramatizované a vypäté situácie. Napriek už vzniknutým a aj vznikajúcim problémom bola atmosféra knihy pokojná a vyrovnaná. K problémom sa pristupovalo s rozvahou a s rozumom.

Ak máte radi zahrávanie si s časom, máte chuť na niečo oddychové, príjemné a nenáročné, táto kniha je niečo pre vás. Nemyslím si, že je určená len pre nižšie vekové kategórie. Ak je na ňu nálada, myslím, že poteší aj trošku starších čitateľov. Som veľmi rada, že má pokračovanie, na ktoré sa už veľmi teším, pretože Paula nie je nikdy dosť.